Ga naar de inhoud

Hoe je bedrijf doorheen de crisis loodsen?

Hoe je bedrijf doorheen de crisis loodsen?

COVID-19, het nieuwe coronavirus, zal jammer genoeg over de hele wereld voor veel slachtoffers, zowel mensen als bedrijven, zorgen. De recessie die inmiddels is ingezet zal onvermijdelijk leiden tot een overvloed aan faillissementen bij bedrijven, maar het zal ook zorgen voor nieuwe mindsets, opportuniteiten en levensveranderende innovaties. Maar hoe zorg jij ervoor dat jouw bedrijf deze crisis overleeft en er misschien zelfs van profiteert?

Terug naar overzicht

Bespaar niet automatisch op marketing

Aan het begin van een crisis zal de marketingafdeling doorgaans een van de eersten zijn die een e-mail ontvangt met de vraag/verplichting om de kosten zo laag mogelijk te houden. Op de korte termijn kan dit je organisatie helpen om haar winst te behouden, maar op de lange termijn - als de recessie voorbij is - zal dit de positie van je merk in de markt en bijgevolg ook je winst verzwakken.

Harvard Business School professor John Quelch schreef een sterk artikel waarin hij uitlegt dat merken die hun reclame-uitgaven tijdens een recessie verhogen, hun marktaandeel en ROI kunnen verbeteren tegen lagere kosten dan in ‘normale tijden’. En hoe meer je concurrenten hun marketingkosten verlagen, hoe groter de ROI voor jouw merk zal zijn als je blijft investeren in marketing.

Successful companies do not abandon their marketing strategies in a recession, they adapt them.

John Quelch, Professor @ Harvard Business School

De beslissingen die je nu neemt, hebben een sterke invloed op de marktpositie van je merk op lange termijn. Geef je de concurrentie een vrijgeleide om het marktaandeel van je merk te veroveren of snoep je zelf marktaandeel af van hen?

Breng in kaart hoe de noden van je stakeholders veranderd zijn

Om een ​​weloverwogen beslissing te kunnen nemen over waarop bespaard kan worden, is het belangrijk dat je goed snapt hoe je stakeholders reageren op de recessie. De behoeften en het gedrag van je doelgroep zullen tijdens een crisis ongetwijfeld veranderen. Het is jouw taak om ervoor te zorgen dat je merk aan hun behoeften kan voldoen. Tijdens een recessie zijn je klanten net zo onzeker als jou, en ze hebben jouw merk nodig om hen het gevoel te geven dat alles goed komt

De noden van je klanten in kaart brengen

 

Je stakeholders emotioneel comfort bieden zal zowel tijdens als na de crisis een grote differentiator blijken te zijn. Neem zoveel mogelijk van hun zorgen weg, los proactief hun problemen op en laat zien dat je er voor hen bent. Laat ze zien dat je echt om hen geeft. Meer dan ooit is het nu het juiste moment om je stakeholders te tonen dat je merk een levenslange partner is die er is wanneer ze jou het hardst nodig hebben.

Offering your stakeholders emotional convenience will prove to be a game-changing differentiator both during and after the crisis.

Steven Van Belleghem, Founder @ nexxworks

Begrijp de purpose van je merk

Een recessie is ook het uitgelezen moment om je af te vragen waarom je als merk precies bestaat. Wat is je ‘reason of being’? Je moet je ‘why’ goed kennen en begrijpen, je echte purpose. Meer dan ooit hebben mensen (zowel klanten, partners als medewerkers) iets nodig om in te geloven.

Solidariteit is ook geen onderscheidende factor meer, het is een norm geworden tijdens deze crisis. Ik ben er dan ook rotsvast van overtuigd dat de merken die hun business echt gebruiken om een positieve impact te creëren na de crisis een nog groter concurrentievoordeel zullen behalen. Daarom ben ik dan ook zo trots dat Quest lid is van de B Corp Community.

Begrijp wat jouw echte job-to-be-done is

De geschiedenis heeft ons geleerd dat er tijdens een crisis veel straffe innovaties gebeuren. Dus waarom zou jouw merk niet een van die merken zijn die met een gek nieuw idee komen dat uiteindelijk een echte game-changer blijkt te zijn?

Succesvolle innovaties helpen consumenten hun problemen beter, sneller of goedkoper op te lossen. Daarom vinden we de ‘job-to-be-done-methode’ van wijlen Clayton Christensen altijd een enorm nuttig hulpmiddel om klantgerichte innovatie te stimuleren. We laten Clayton zelf uitleggen hoe het werkt:

 

We stellen deze vraag bijna altijd in de workshops met onze klanten, en het is altijd een van de moeilijkste vragen voor de ondernemers of managers om te beantwoorden. Maar als je de job-to-be-done van je merk echt begrijpt, dan wordt succesvolle innovatie plots veel gemakkelijker. Misschien is de job-to-be-done tijdens de recessie veranderd? Je komt er alleen maar achter door met je klanten te praten.

De wereld verandert en je stakeholders ook. Nu is het aan jou. Wat gaat jouw merk doen? De merken die zich nu snel en slim kunnen aanpassen, zullen de winnaars van morgen zijn.

De merken die zich nu snel en slim kunnen aanpassen, zullen de winnaars van morgen zijn.

Michael Boschmans, Strategy/Innovation Director @ Quest

Lees meer

Breng je idee tot leven met onze Brewery

Tegen 2025 willen we bij Quest 5 impactorganisaties mee helpen oprichten. We hebben zelf best wel enkele ideeën, maar we zijn altijd op zoek naar ondernemers met een briljant idee om de wereld te verbeteren.

ONTDEK THE BREWERY

Laat je inspireren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang geregeld inspirerende inzichten, tips en updates over onze studio.