Ga naar de inhoud

Leestip: WEconomy

Leestip: WEconomy

Je kan zin geven aan je werk, de wereld veranderen en daar nog eens geld mee verdienen ook. Dat beloven Holly Branson, Craig en Marc Kielburger tenminste in WEconomy, hun meest recente boek. En wij zijn het volmondig met hen eens.

Terug naar overzicht

Wie zijn de auteurs?

Holly Branson is de dochter van de wereldbekende ondernemer Richard Branson. Holly is de voorzitter van Virgin Unite en een lid van het leiderschapsteam van de Virgin Group. Daarbij focust ze vooral op haar passies: mensen, cultuur en zingeving. 

Craig Kielburger heeft intussen al 12 boeken geschreven. Hij richtte 'Free the Children', nu WE Charity, op toen hij 12(!) jaar oud was.

Marc Kielburger, de broer van Craig, is de oprichter van Me to We, een organisatie die miljoenen mensen engageert om positieve verandering teweeg te brengen.

Craig Kielburger, Marc Kielburger & Holly Branson. Pic by Virgin Group
Marc Kielburger, Craig Kielburger & Holly Branson

Waarover gaat het boek?

In WEconomy leer je hoe je stap voor stap meer zingeving kan toevoegen aan zowel je privé- als je professioneel leven. Het boek is een leidraad om goed te doen voor de wereld en er nog voor betaald te worden ook. Een visie waar we ook bij Quest zeer hard in geloven. 

WEconomy is een leidraad om goed te doen voor de wereld en er nog voor betaald te worden ook.

Mark Kielburger

Teveel organisaties geloven nog steeds dat inzetten op duurzaamheid en een positieve (sociale) impact vooral extra kosten en minder winst met zich meebrengen. In dit boek weerleggen Craig, Marc en Holly die theorie volledig. Ze tonen net aan dat bedrijven die een positieve impact nastreven vaak ook een positieve impact op hun resultaten zien.

Wie moet het boek lezen?

Kort samengevat: iedereen die meer zingeving in zijn privé- en professioneel leven wil. WEconomy is natuurlijk een zeer interessant boek voor (toekomstige) ondernemers, maar ik kan het evenzeer aanbevelen aan KMO-managers en CXO's. Zij zullen in het boek leren dat purpose een grote invloed heeft op de productiviteit, tevredenheid en retentie van hun medewerkers.

Waarom moet je het boek lezen?

WEconomy versterkt de boodschap die we met Quest continu verspreiden: Wie streeft naar een positieve impact op de maatschappij zal uiteindelijk ook een positieve impact op de resultaten zien. Teveel mensen gaan nog met tegenzin naar hun werk, de plek waar ze een groot deel van hun dag spenderen. Dit boek leert je om dat te voorkomen. 

Ik heb het boek zelf gelezen tijdens mijn verlof in de zomer van 2018. Het is een aangenaam en makkelijk verteerbaar boek vol met leuke anekdotes en interessante cases. Wie het boek leest, zal ongetwijfeld zin krijgen om aan de slag te gaan met alle inzichten en volop voor positieve verandering te gaan.

Favoriete hoofdstuk

Mijn favoriete hoofdstuk is dat waarin Craig Kielburger het heeft over product- en merkdifferentiatie. Craig legt uit hoe WE Charity en Me to We het Amerikaanse Pacsun geholpen hebben om hun witte t-shirts te differentiëren.

Witte t-shirts zien er allemaal hetzelfde uit, maar toch kan je al een wit Fruit of the Loom t-shirt kopen voor 2,67 EUR terwijl een wit Saint Laurent t-shirt 345 EUR kost. 

De oplossing: purpose as a feature. Pascun voegde codes toe aan hun t-shirts waarmee kopers hun sociale impact kunnen tracken. Wie een wit t-shirt bij Pacsun kocht, droeg dus automatisch een steentje bij voor het goede doel. Door middel van de codes konden de kopers ook mee bepalen welk type goed doel ze steunden. Deze actie had een gigantische impact op hun business:

82% van de Track Your Impact klanten praat met vrienden en familie over hun aankopen. 68% zegt deze producten te verkiezen over andere gelijkaardige producten, ook al zijn ze iets duurder.

De mensen van Pacsun hadden overigens verwacht dat de klanten het product zouden kopen en dan thuis zouden checken welk doel ze precies gesteund hadden. Niets was minder waar: de kopers gingen met hun smartphone in de winkel al meteen op zoek naar welke impact ze precies zouden teweegbrengen en zochten dan naar een project dat hen na aan het hart lag.

Consumenten kopen meer en meer zeer bewust. Je weet dus maar best waar ze wakker van liggen.

Lees meer

Breng je idee tot leven met onze Brewery

Tegen 2025 willen we bij Quest 5 impactorganisaties mee helpen oprichten. We hebben zelf best wel enkele ideeën, maar we zijn altijd op zoek naar ondernemers met een briljant idee om de wereld te verbeteren.

ONTDEK THE BREWERY

Laat je inspireren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang geregeld inspirerende inzichten, tips en updates over onze studio.