Ga naar de inhoud

Meer zebra start-ups, please

Meer zebra start-ups, please

Een unicorn worden is de ultieme droom voor veel ondernemers. Maar misschien moet je wel overwegen om in plaats daarvan een zebra te worden. Ik leg je uit waarom aan de hand van twee voorbeelden: Uber en Beyond Meat.

Terug naar overzicht

Eerst en vooral: wat is een unicorn?

Een unicorn is een organisatie (opgericht na 2003) met een post-money waardering van 1 miljard dollar of hoger. De term unicorn werd bedacht door de oprichter van Cowboy Ventures, Aileen Lee. Zij koos deze naam om aan te tonen hoe zeldzaam dergelijke start-ups zijn. Typische voorbeelden zijn AirBnB en WeWork. In België hebben we tot nu toe slechts 2 unicorns: Collibra en team.blue (voormalig Combell).

En wat is een zebra start-up?

Zebra start-ups zijn zowel zwart als wit: ze gaan voluit voor winst EN voor positieve impact. Ze zijn winstgevend en ze proberen tegelijkertijd maatschappelijke of ecologische problemen aan te pakken. En in tegenstelling tot unicorns, zijn zebra’s echt.

Zebra start-ups zijn zowel zwart als wit: ze gaan voluit voor winst EN voor positieve impact.

Mara Zepeda

Het probleem met unicorns

Allereerst wil ik benadrukken dat we zeker niet tegen unicorns zijn. We hebben unicorns nodig. En we moeten zebra start-ups zelfs stimuleren om unicorns te worden, aangezien dat impliceert dat ook hun positieve impact exponentieel groter zou worden en dat ze veel jobs zouden creëren.

We moeten zebra's stimuleren om unicorns te worden. En omgekeerd.

Michael Boschmans

Het belangrijkste argument tegen de business models van enkele van de huidige unicorns: hun gebrek aan focus op duurzaamheid en winstgevendheid. Onder impuls van hun investeerders focussen ze vooral op het veroveren van hun ‘winner-takes-it-all’ markt. Ze mikken vooral op extreme gebruikers- en omzetgroei, niet op winstgevendheid.

Om een voorbeeld te geven: toen Uber naar de beurs ging, hadden ze ongeveer 91 miljoen gebruikers, maar de groei van het bedrijf stagneerde en ze verklaarden letterlijk dat ze wellicht nooit winst zouden kunnen maken. Desondanks werden ze bij het begin van hun beursgang gewaardeerd op $ 82,4 miljard. Het resultaat: een heleboel nieuwe miljonairs en een uitstekend rendement voor een paar durfkapitaalfondsen.

De opkomst van de zebra

Zebra start-ups zijn anders: ze willen zo snel mogelijk winst maken en gebruiken hun organisatie als een middel om een positieve impact te creëren. En dat is precies wat we nodig hebben: we hebben meer bedrijven nodig die hun verantwoordelijkheid nemen en die innovatieve oplossingen vinden voor grote ecologische of maatschappelijke uitdagingen. En daar een winstgevend business model aan kunnen koppelen.

Gelukkig voor ons neemt het aantal Zebra-startups snel toe. En de voordelen van het runnen van zo’n organisatie zijn enorm.

Uber vs Beyond Meat

Laten we, om dat te bewijzen, eens kijken naar twee bedrijven: Uber Technologies en Beyond Meat. We hebben de waardering van Uber al in het bovenstaande hoofdstuk besproken, maar laten we nu de evolutie van hun aandelenkoers bekijken:

De aandelenkoers van UberDe aandelenkoers van Uber Technologies

Toen Uber op 9 mei 2019 naar de beurs ging, kostte een aandeel $ 45. Toen ik dit blogbericht op 6 september 2019  schreef, was de aandelenkoers gedaald tot $ 31,94.

Laten we nu de IPO van Beyond Meat, een duidelijke zebra, bekijken. De onderstaande grafiek toont de evolutie van hun aandelenkoers:

De aandelenkoers van Beyond MeatDe aandelenkoers van Beyond Meat

Beyond Meat ging naar de beurs op 1 mei 2019, een week voor Uber Technologies. De prijs voor een aandeel bedroeg toen $ 25. Op 6 september was de prijs voor een aandeel van Beyond Meat gestegen tot ca. $ 156. Dat is een stijging van 624% voor Beyond Meat, vergeleken met een daling van 29% voor Uber Technologies.

Als je deze grafieken ziet, dan denk ik dat we wel kunnen stellen dat het creëren van waarde voor aandeelhouders én onze maatschappij perfect hand in hand kunnen, misschien wel moeten, gaan.

Als de zebra een unicorn wordt

Laat ons dus het volgende afspreken: als je eraan denkt om een nieuw bedrijf op te starten, richt je dan eerst op het vinden van een duidelijk (niet enkel financieel) doel. Als je met je oplossing van de wereld een betere plek kan maken, dan heb ik er alle vertrouwen in dat je daar ook een winstgevend bedrijfsmodel kan aan koppelen. En wie weet ... misschien kan je zebra dan ooit een unicorn worden. Wij bij Quest helpen jou graag om dat doel te bereiken. Meer betekenisvolle banen en meer positieve impact, dat is precies waar we naar streven.

Maar maak het alsjeblieft niet meteen jouw allereerste doelstelling om een unicorn te worden. Laat het in plaats daarvan het resultaat zijn van jouw geweldige visie, business model en acties. Jouw aandeelhouders en de maatschappij zullen je voor altijd dankbaar zijn.

Maak het alsjeblieft niet meteen jouw allereerste doelstelling om een unicorn te worden. Laat het in plaats daarvan het resultaat zijn van jouw geweldige visie, business model en acties.

Michael Boschmans

De zebricornOntmoet de Zebricorn

Lees meer

Breng je idee tot leven met onze Brewery

Tegen 2025 willen we bij Quest 5 impactorganisaties mee helpen oprichten. We hebben zelf best wel enkele ideeën, maar we zijn altijd op zoek naar ondernemers met een briljant idee om de wereld te verbeteren.

ONTDEK THE BREWERY

Laat je inspireren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang geregeld inspirerende inzichten, tips en updates over onze studio.