Ga naar de inhoud

Quest is een B Corp

Quest is een B Corp

We zijn erg trots om aan te kondigen dat Quest zichzelf vanaf nu officieel een B Corp mag noemen. In België zijn we de 13e organisatie die het B Corp certificaat weet te bemachtigen, na o.a. Streetwize, Alpro, The Skateroom en Danone Belgium. Maar wat is een B Corp en hoe word je er een?
 

Terug naar overzicht

Wat is een B Corp?

B Corps zijn bedrijven die streven naar zowel winst als positieve maatschappelijke impact en die daarbij voldoen aan de allerstrengste normen op het vlak van sociale impact, impact op het milieu en publieke transparantie. 

B Corps versnellen de wereldwijde cultuurshift waarbij succes op een andere manier wordt gedefinieerd. Succes draait niet alleen om waardecreatie voor de aandeelhouders, maar vooral om waardecreatie voor alle stakeholders. B Corps zijn op die manier de pioniers in het bouwen van een meer inclusieve en duurzame economie. Kortom: B Corps gebruiken ‘business as a force for good’. Je zou kunnen zeggen dat de B Corp certificering is voor bedrijven wat Fair Trade is voor koffie: een keurmerk waardoor je zeker weet dat het goed is.

Het B Corp certificaat is voor bedrijven wat Fair Trade is voor koffie.

Michael Boschmans, Co-founder - Quest

Quest maakt nu deel uit van een community van meer dan 3.000 bedrijven wereldwijd die een B Corp certificaat hebben. Daar zitten ook enkele zeer klinkende namen bij zoals Innocent, Patagonia, Alpro, Ben & Jerry's, The Body Shop en The Guardian. In België zijn we de 13e organisatie die het B Corp certificaat weet te bemachtigen, na o.a. Streetwize, The Skateroom en Danone Belgium.

Hoe word je een B Corp?

Om het B Corp certificaat te kunnen bemachtigen moet je als bedrijf een strenge impact assessment doorlopen die focust op vijf verschillende gebieden:

  • Governance
  • Medewerkers
  • Community
  • Milieu
  • Klanten

De procedure om tot de B Corp community te worden toegelaten is zeer streng en vergaand. Om het certificaat te kunnen krijgen, moet je als bedrijf een score van min. 80 halen en voldoende bewijs kunnen aanleveren van sociaal en ecologisch verantwoorde praktijken. Zaken die onder de loep worden genomen zijn bv. je energieverbruik, afval, de voorzieningen en verloningen voor je medewerkers, voor welk type klanten je werkt, etc.

Heel belangrijk voor B Lab (het bedrijf achter de B Corp certificering) is ook dat het streven naar positieve impact echt ingebakken zit in de missie en het DNA van je bedrijf. Ze eisen zelfs dat dit mee opgenomen wordt in de statuten van je organisatie, zodat al je goede werk niet verloren kan gaan zodra het bedrijf verkocht wordt.

We zijn enorm blij dat we Quest in de B Corp community kunnen verwelkomen. Hun engagement om de zaken compleet anders aan te pakken zal ongetwijfeld een inspiratie zijn voor velen en zal helpen om het idee verder te verspreiden dat succes evenveel over mensen en de planeet draait dan om pure monetaire winst.

Nathan Gilbert, Executive Director - B Lab Europe

Wil je de score van Quest zien, dan verwijzen we jou graag door naar de B Corp Directory.

Waarom zijn we een B Corp geworden?

Eerst en vooral: de visie van Quest en B Lab zijn volledig gealigneerd. Wij geloven allebei keihard in het principe van ‘business as a force for good’ en we streven allebei naar een complete systeemverandering. Daarom was het al vanaf de allereerste dag dat Quest werd opgericht onze doelstelling om een B Corp te worden.

Al vanaf de allereerste dag dat Quest werd opgericht, was het een van onze voornaamste doelen om een B Corp te worden.

Jeroen Callewaert, Co-founder - Quest

Ten tweede: bij Quest hebben we drie verschillende doelgroepen:

  • B Corps
  • Bedrijven met B Corp potentieel
  • Non-profits

Wij wouden onze klanten bewijzen dat we net als hen zijn en dat we ook zelf duidelijk de daden bij onze woorden voegen. We zeggen niet alleen hoe het ideaal moet, we doen het ook gewoon zelf.

En ten derde wouden we vooral ook snappen wat we nog beter kunnen doen. De Impact Assessment tool is een enorm handige manier om snel veel bij te leren over de positieve en negatieve impact van je organisatie. Alleen al door deze tool te gebruiken tijdens het certificeringsproces hebben we zeer veel geleerd over ons eigen bedrijf. En na het proces kregen we dan ook nog eens eens ‘improvement report’ vol tips om onze score nog te verbeteren. En wees maar zeker dat we die tips al volop aan het implementeren zijn.

Lees meer

Breng je idee tot leven met onze Brewery

Tegen 2025 willen we bij Quest 5 impactorganisaties mee helpen oprichten. We hebben zelf best wel enkele ideeën, maar we zijn altijd op zoek naar ondernemers met een briljant idee om de wereld te verbeteren.

ONTDEK THE BREWERY

Laat je inspireren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang geregeld inspirerende inzichten, tips en updates over onze studio.