Ga naar de inhoud

Stage lopen bij Quest: de ervaring van service designer Janao

Stage lopen bij Quest: de ervaring van service designer Janao

Leerrijk, fascinerend en plezant. Zo zou ik in het kort mijn stage bij Quest omschrijven. Elf weken lang werkte ik samen met Michael en Jeroen en leerde ik ongelofelijk veel van hen. In deze blog schets ik kort hoe mijn stage verlopen is en wat je mag verwachten van een stage bij Quest.

Terug naar overzicht

De juiste stageplek

Ik ging erg kritisch op zoek naar een stageplaats en had nooit verwacht een plek te vinden die daadwerkelijk aan al mijn eisen zou voldoen. Ik wilde geen plaats waar ik mijn broek zit te verslijten met saai en repetitief bureauwerk. Geen omgeving waar ik ‘maar een stagiair’ ben en mijn vaardigheden niet echt kan inzetten. Maar wel een plek waar ik mijn kennis en talent echt kan gebruiken, waar ik doorgroeimogelijkheden heb en mezelf in de toekomst ook echt zie werken.

Ik wilde de mogelijkheid om met klanten te werken en aan uiteenlopende projecten mee te helpen. Maar bovenal zocht ik een plek waar ze in hetzelfde geloven als ik: dat wij als designers de kans - en daarom ook de verantwoordelijkheid - hebben om met onze skills een verschil te maken.

Deze plek vond ik uiteindelijk bij Quest.

De enige bron van kennis is ervaring

Ik kreeg vanaf het begin van mijn stage meteen erg veel vertrouwen en verantwoordelijkheid van Jeroen en Michael. Hierdoor kon ik vooral veel leren door dingen gewoon te doen. Ik werd constant uitgedaagd en uit mijn comfortzone gehaald, maar dit wel in een omgeving waar ik me veilig en gesteund voelde. Ik kon rekenen op feedback en hulp waar nodig en er werd ook naar mij geluisterd. Mijn mening werd gevraagd en was ook belangrijk en dit vond ik heel erg fijn. Ik voelde me echt ‘part of the team’.

Ik werd constant uitgedaagd en uit mijn comfortzone gehaald, maar dit wel in een omgeving waar ik me veilig en gesteund voelde.

Janao

Het boeiendste vond ik dat geen enkel project hetzelfde is. Er bestaat geen ‘one-size-fits-all’ aanpak en die indruk had ik tijdens mijn studies wel enigszins gekregen. Ik heb geleerd dat elk project een andere benadering vraagt en dat je creatief moet omgaan met methodieken.

Customer Journey WorkshopIk kon o.a. een customer journey workshop mee faciliteren

Door deze uiteenlopende projecten was ook elke dag weer anders. Sommige dagen spendeerde ik op kantoor, andere dagen ging ik mee naar meetings bij klanten, nam ik interviews af of mocht ik zelfs mee workshops faciliteren. Deze afwisseling zorgde ervoor dat mijn stage voorbij was voordat ik het goed en wel besefte. 11 weken vol nieuwe indrukken en ervaringen, interessante mensen en projecten en vooral veel leermomenten vlogen voorbij.

Wat mij dan ook heel erg heeft verbaasd, is hoeveel ik bijgeleerd heb. Ik had niet verwacht dat ik zo veel nieuwe inzichten zou krijgen. Er zijn veel meer dingen die je niet leert op de schoolbanken dan ik ooit gedacht had. Ik heb dan ook echt een fantastische ervaring achter de rug.

Er zijn veel meer dingen die je niet leert op de schoolbanken dan ik ooit gedacht had

Janao

Problem InterviewKlaar voor de problem interviews...

Hier wil ik wel blijven werken

Ik heb tijdens mijn stage ook een echte appreciatie opgebouwd voor Jeroen en Michael. Wat ik vooral aan hen bewonder is dat ze durven kiezen. Ze durven ‘neen’ zeggen tegen (potentiële) klanten en blijven altijd achter hun waarden staan. Klanten kiezen hen niet alleen maar zij kiezen ook hun klanten. Dat is volgens mij zeker niet makkelijk om te doen maar wel iets waar ik volledig achter sta. Waarom zou je een klant helpen als dat alleen maar betekent dat zijn negatieve impact nog groter zal worden?

Jeroen en Michael durven kiezen. Ze durven 'neen' zeggen tegen (potentiële) klanten en blijven altijd achter hun waarden staan. Dat apprecieer ik enorm.

Janao

Mijn doel als ontwerper is om mensen te helpen. Bij Quest kan ik mijn vaardigheden gebruiken om positieve impact te creëren en dat is meteen de grootste reden waarom ik hier ook wilde blijven na mijn stage. Ik ben dan ook enorm blij om als service designer bij Quest aan de slag te kunnen blijven.

Lees meer

Breng je idee tot leven met onze Brewery

Tegen 2025 willen we bij Quest 5 impactorganisaties mee helpen oprichten. We hebben zelf best wel enkele ideeën, maar we zijn altijd op zoek naar ondernemers met een briljant idee om de wereld te verbeteren.

ONTDEK THE BREWERY

Laat je inspireren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang geregeld inspirerende inzichten, tips en updates over onze studio.