Ga naar de inhoud
Een educatief spel om onvoorwaardelijke cash transfers te stimuleren
terug naar overzicht

Een educatief spel om onvoorwaardelijke cash transfers te stimuleren

Uitdaging

Eight is een Belgische non-profitorganisatie die door middel van onvoorwaardelijke cash transfers mensen in Oeganda uit de extreme armoede helpt. 2 jaar lang geven ze een basisinkomen aan alle inwoners van een dorp, zonder voorwaarden. Deze onconventionele vorm van ontwikkelingshulp roept, ondanks de wetenschappelijk bewezen effectiviteit, veel vragen op.

Wij ontwikkelden een educatief spel dat de oprichters van Eight zal helpen om de discussie rond onvoorwaardelijke cash transfers te faciliteren en andere organisaties te stimuleren om hun voorbeeld te volgen.

We willen de sector van de ontwikkelingssamenwerking mee innoveren.

Maarten Goethals, Co-founder @ Eight

Thema's

Communities
Onderwijs
Ondernemerschap
Non-profit
Sociale impact

Services

Branding
Design

Wil je met ons werken? Contacteer ons.

Co-creatie van het spel

Om inzicht te krijgen in de situatie waarin het educatief spel gebruikt zal worden, spraken we met een aantal toekomstige gebruikers. Enkele key takeaways uit de interviews met de doelgroep zijn:

  • Uitwisseling van ideeën en discussie is heel belangrijk. De doelgroep leert het liefst uit de ervaringen van anderen.
  • De doelgroep is erg actiegericht. Ze willen kunnen toepassen wat ze leren.
  • Er is vaak een tijdlimiet. Het is dus belangrijk dat het spel ook binnen een korte tijd genoeg waarde kan bieden.

Met deze inzichten gingen we verder aan de slag. Tijdens een co-creatie sessie met de oprichters van Eight werd eerst en vooral het doel van het spel en de beoogde impact op de spelers bepaald. Zodra dit duidelijk was creëerden we tijdens een uitgebreide brainstormsessie de eerste versie van het spel. Het spelconcept werd vervolgens verder scherpgesteld door middel van iteratief prototypen en testen.

Co-creatie spel workshop Co-creatie workshop met de oprichters van Eight

Het spelconcept

Het spel bestaat uit verschillende rondes. In elke ronde staat een thema centraal dat te maken heeft met onvoorwaardelijke cash transfers:

  • Schaarste
  • Hulp zonder voorwaarden
  • Hulp zonder advies
  • Evidence-based
  • Digitalisering
  • Empowerment

Per thema wordt discussie gestimuleerd door middel van stellingen en quizvragen. Zo kunnen de spelers meningen uitwisselen, inzicht krijgen in de verschillende thema’s en leren uit de ervaring van iedereen aan tafel. Als een groep weinig tijd heeft dan kunnen ze ervoor kiezen om minder thema’s te bespreken.

Het spelconcept Een overzicht van het spel. De quizkaarten vormen samen een visual die de waarden van Eight weerspiegelt.

Bij elke quizvraag kunnen de spelers punten verdienen. Bij een juist antwoord krijgen ze een kaart waarop een inwoner van Busibi, het eerste dorp dat Eight een basisinkomen gegeven heeft, staat afgebeeld.

Elke inwoner vertelt een uniek verhaal aan de hand van een quote op de kaart. De spelers komen te weten welke impact onvoorwaardelijke cash op het leven van deze inwoner uit Busibi heeft gehad. Ook wordt elke persoon gelinkt aan één van de vier ‘drivers of change’, de belangrijkste pijlers waarin verandering nodig is om een gemeenschap uit extreme armoede te krijgen:

  • Gezondheid
  • Ondernemerschap
  • Onderwijs
  • Sociale collectieve actie

Personenkaarten Aan de hand van de puntenkaarten ontdek je welke impact onvoorwaardelijke cash transfers hebben gehad op de inwoners van Busibi

Hoe meer punten een speler dus scoort, hoe meer ‘drivers of change’ zij/hij verzamelt. Maar dat is niet het uiteindelijke doel van het spel. Door de verhalen van de inwoners van Busibi te leren kennen krijgen ze een nieuw vertrouwen in de doelgroep van hun eigen projecten. En door in aanraking te komen met de 4 ‘drivers of change’ krijgen ze nieuwe inzichten die toepasbaar zijn op hun eigen projecten en organisatie.

Een people-centered branding

De belangrijkste waarde van Eight is ‘onvoorwaardelijk geloven in mensen’. Deze waarde zit dan ook intrinsiek verweven in het spel. Door onvoorwaardelijke cash te geven aan mensen in extreme armoede geef je hen een kans om hun eigen toekomst te bepalen. De vormgeving van het spel geeft deze people-centered mindset duidelijk weer.

Game and box
Kaartenspel
Kaartspel
Eight speelkaarten

terug naar overzicht

Meer cases

Communities voor de Sustainable Development Goals

Quest InnovationWall

Communities voor de Sustainable Development Goals

Bekijk case study

Breng je idee tot leven met onze Brewery

Tegen 2025 willen we bij Quest 5 impactorganisaties mee helpen oprichten. We hebben zelf best wel enkele ideeën, maar we zijn altijd op zoek naar ondernemers met een briljant idee om de wereld te verbeteren.

ONTDEK THE BREWERY

Laat je inspireren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang geregeld inspirerende inzichten, tips en updates over onze studio.