Ga naar de inhoud
Een human-centered impactstrategie voor een nieuwe non-profit
terug naar overzicht

Een human-centered impactstrategie voor een nieuwe non-profit

Uitdaging

Local Heroes is een Belgische non-profit organisatie die gemeenschappen in Oeganda wil aanzetten om volledig zelfvoorzienend te worden en hun regio van binnenuit verder te ontwikkelen. Het uitgangspunt van Local Heroes (toen ze eerst bij ons aanklopten voor de branding van het merk) was dat mensen in ontwikkelingslanden water nodig hebben om te overleven en ondernemerschap om zichzelf verder te kunnen ontwikkelen en niet afhankelijk te zijn van anderen.

Maar is dat wel zo? Local Heroes vroeg ons om hun ideeën te challengen, te bepalen op welke problemen ze moeten focussen om het meeste impact te creëren en samen op zoek te gaan naar het business en impact model voor de non-profit 3.0.

We wouden met Local Heroes niet in de 'white savior trap' vallen. We willen vooral een non-profit oprichten met een duurzaam businessmodel en een meer mensgerichte aanpak van ontwikkelingshulp.

Michael Boschmans

Thema's

Communities
Non-profit
Sociale impact

Services

Strategie
Service Design
Impact Design

Wil je met ons werken? Contacteer ons.

Het probleem met water

1,1 miljard mensen wereldwijd hebben geen toegang tot drinkbaar water en tegen 2025 zou ⅔ van de wereldpopulatie met watertekorten kunnen worden geconfronteerd. Het waterprobleem is dus wel degelijk zeer groot. Maar wordt het efficiënt aangepakt in bv. Oeganda?

Volgens onderzoek falen bijna 60% van alle waterprojecten in Afrika. Het probleem: non-profit organisaties investeren met de beste intenties in het plaatsen van deze waterputten, maar niemand van de locals weet hoe zo’n installatie onderhouden of gerepareerd moet worden. De gemeenschap is dus weer bij af: geen water en een even grote afhankelijkheid van externe partijen.

 

Quote WellAware

 

 

 

Bijna 60% van alle waterprojecten faalt, vaak al in het eerste jaar.

WellAware

water

Is het installeren van waterputten dan wel de juiste oplossing? Of is het efficiënter om de locals te leren om de bestaande waterputten te repareren en onderhouden? Is toegang tot water überhaupt wel het juiste probleem om aan te pakken? Hoe zit het dan met onderwijs, gezondheidszorg, schaarste, immigratie, kinderarbeid … ? Met andere woorden: hoe kan Local Heroes ervoor zorgen dat ze het juiste probleem aanpakken én met de juiste oplossing komen voor de locals, zonder de locals te afhankelijk te maken van hun aanwezigheid?

De problemen en de context onderzoeken

In de zoektocht naar het juiste business- en impactmodel voor Local Heroes werd een uitgebreid research traject opgezet samen met twee service design interns van de Royal College of Art in Londen: Emilia D’Orazio en Amogh Lux. Uitdaging nummer 1: te weten komen welk probleem Local Heroes moet aanpakken en op welke manier.

Emilia en Amogh Emilia en Amogh tijdens een van de vele workshops

Om de grootste problemen in Oeganda correct te kunnen identificeren is het noodzakelijk om de bredere context te bekijken en de situatie op economisch, sociaal en cultureel niveau te snappen. In een ideaal scenario spenderen onderzoekers enkele weken tot maanden op locatie om al deze aspecten te analyseren en met locals te praten. Maar in realiteit is hier zelden ruimte voor, zeker binnen het beperkte budget van een startende non-profitorganisatie als Local Heroes. Als alternatief werden verschillende vormen van remote research ingezet om ons begrip van de situatie zo goed mogelijk uit te diepen.

We beschikten niet over de middelen om wekenlang research te doen in Oeganda en werden uitgedaagd om ons onderzoek meer vanop afstand te voeren

Emilia en Amogh - Service Design interns @ Quest

Macroperspectief

De eerste stap in het onderzoek was uitzoomen en een blik werpen op de brede context van Oeganda. Er werden 20+ rapporten en onderzoekspapers, 50+ artikels en 60+ bestaande organisaties geanalyseerd. Ook spraken we met een aantal experten die zelf met een non-profitorganisatie in Afrika actief zijn (zo leerden we Eight kennen) of voor een overheidsinstantie in Oeganda werken.

We leerden o.a. het volgende:

Onderwijs

Onderwijs

Er is een mismatch tussen onderwijs en werkgelegenheid. Veel jongeren studeren voor een diploma waar geen werk in te vinden is. Ook focussen universiteiten meer op academische kwalificaties dan op relevante, inzetbare vaardigheden.
 

In Oeganda zijn veel jonge mensen niet alleen werkloos, ze zijn niet inzetbaar voor de arbeidsmarkt.

Musa, een van de Oegandezen die we interviewden

 

 

Economie

Er zijn veel ‘onconventionele’ jobs. Gokken en criminele activiteiten worden door veel jongeren als een inkomstenbron gezien.

Er is veel ondernemerschap, maar de meeste bedrijfjes overleven nog geen jaar. De hoge werkloosheidsgraad stimuleert mensen om te improviseren en zelf een bedrijf op te richten. Maar door een gebrek aan kennis over ondernemen gaan ze snel failliet waarna ze weer een ander bedrijfje starten of in de criminaliteit belanden.

Economie
Technologie

 

Technologie

In 2018 had 70% van de inwoners van Oeganda een telefoon. De digitalisatie gaat snel waardoor steeds meer mensen toegang hebben tot technologie en internet. De adoptie van ‘mobile money’ is het grootste. Mensen kunnen geld overschrijven via hun telefoonnummer en hebben zo geen bankrekening meer nodig.

 

Non-profits en NGO's

Er is een dicht netwerk aan non-profits en NGO’s actief in Oeganda. Het grootste deel van deze organisaties focust op gezondheids- en watergerelateerde projecten.

 

De meeste non-profits leveren goed werk, maar sommigen focussen op de symptomen eerder dan op de problemen.

Musa, een van Oegandezen die we interviewden

Non-profits

Cultural probes

Nu we meer inzicht hadden in de bredere context van Oeganda was de volgende uitdaging om uit te zoeken welk probleem Local Heroes het best zou aanpakken. En aan wie kunnen we beter vragen welk probleem eerst opgelost moet worden dan aan de locals? Via een lokale contactpersoon verspreidden we een ‘cultural probe’ bij 7 inwoners van Kampala, de hoofdstad van Oeganda.

Een cultural probe is een onderzoekstechniek waarbij de deelnemers een dagboek bijhouden en foto’s nemen. Soms worden er ook video’s, audio opnames of andere oefeningen aan toegevoegd. In ons geval gaf de cultural probe ons ook de mogelijkheid om waardevolle informatie te verzamelen zonder zelf naar Oeganda te reizen.

Een cultural probe geeft ons als onderzoekers de mogelijkheid om op een niet-intrusieve manier gedetailleerde info te verzamelen zonder de situatie te beïnvloeden door aanwezig te zijn.

Janao Denys, Product & Service Designer @ Quest

De cultural probe bestond uit een bundel met vragen waarbij de deelnemers foto’s en video’s konden maken. Ze kregen enkele vragen over zichzelf. Over hun werk, familie en passies. Waarna we hen vroegen naar de 5 grootste problemen in hun gemeenschap. Het was belangrijk om deze vraag volledig open te laten. Zodat ons eigen vooroordeel over wat de grootste problemen zijn het onderzoek niet kon beïnvloeden.

probes Enkele van de resultaten uit de cultural probes

Bij elk probleem vroegen we wat volgens hen de oorzaken hiervan zijn, waardoor we de volledige context veel beter begrepen. 

Als laatste vroegen we hen om voor elk van de problemen enkele oplossingen te bedenken. Ook hier wilden we onze eigen vooroordelen wegfilteren en inzicht krijgen in hoe locals de problemen zouden aanpakken. Want deze aanpak zou ook het meest waarschijnlijk geaccepteerd worden door de gemeenschap.

Business- & impactmodel

Met alle info uit het onderzoek en de cultural probes gingen we aan de slag om de nieuwe aanpak van Local Heroes vast te leggen. Maar tussen alle post-its, ‘how might we’ statements en flipchart tekeningen raakten we wat verdwaald. Door het probleem te simpel voor te stellen en onmiddellijk naar een oplossing te zoeken verloren we snel zicht op wat Local Heroes echt wil bereiken: een manier vinden om gemeenschappen van binnenuit te veranderen en zelfvoorzienend te maken zodat de organisatie uiteindelijk overbodig wordt.

Business- en impactmodel workshop Business- en impactmodel workshop

De problemen in Oeganda zijn helemaal niet simpel en de oplossing ligt zeker niet altijd bij ons. Als de cultural probes ons één iets geleerd hebben dan is het wel dat er genoeg gedreven en ondernemingsgezinde Oegandezen zijn die weten welke problemen in hun gemeenschap leven en hoe die opgelost kunnen worden. Het enige wat ze nodig hebben is ondernemersvaardigheden en financiële steun.

Het resultaat

De taak van Local Heroes werd plots helder: locals vinden die een idee hebben om een probleem in hun gemeenschap aan te pakken, hen helpen bij het ontwikkelen van dit idee en hen de steun geven die ze nodig hebben om hiervan een succes te maken en de toekomst van hun gemeenschap te veranderen.

Local Heroes Enkele van de mogelijke eerste Local Heroes

Dit concept werd een eerste keer getest tijdens een reeks interviews met de deelnemers van de cultural probes. In deze gesprekken gingen we dieper in op de problemen die ze geïdentificeerd hadden en hun motivatie om de oplossingen te realiseren. Enkele van de ideeën:

  • een internetcafé openen met lessen voor kinderen in armoede
  • een codeerschool openen
  • een weeshuis oprichten
  • zonnepanelen verdelen om energie op te wekken in afgelegen regio’s.

Ons voorgevoel werd bevestigd. Het vinden van mensen met goede ideeën is helemaal niet zo moeilijk. Maar ze moeten de tijd en ondersteuning krijgen om hun idee werkelijkheid te maken.

Wat nu?

Momenteel werkt Local Heroes verder aan de ontwikkeling van het incubatorprogramma waarmee ze locals zullen ondersteunen om de juiste problemen in hun gemeenschap te vinden en om hun oplossingen om te zetten in duurzame bedrijven die hun eigen gemeenschappen versterken.

Enkele van de Oegandezen die bij het onderzoek betrokken werden, zullen uiteindelijk de allereerste Local Heroes worden en hun droom realiteit zien worden.

terug naar overzicht

Meer cases

Een educatief spel om onvoorwaardelijke cash transfers te stimuleren

Quest Eight

Een educatief spel om onvoorwaardelijke cash transfers te stimuleren

Bekijk case study

Breng je idee tot leven met onze Brewery

Tegen 2025 willen we bij Quest 5 impactorganisaties mee helpen oprichten. We hebben zelf best wel enkele ideeën, maar we zijn altijd op zoek naar ondernemers met een briljant idee om de wereld te verbeteren.

ONTDEK THE BREWERY

Laat je inspireren

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang geregeld inspirerende inzichten, tips en updates over onze studio.